جهانی شدن محصول صنایع دستی کرمانی
یکی از پدیدههای قابل توجه در سالهای اخیر روند رو به صنایع دستی کرمانی رشد جهانی شدن است؛ ایران نیز به منظور گسترش صادرات غیرنفتی و حضور در بازارهای جهانی درصدد پیوستن به سازمان تجارت جهانی (WTO) برآمده و در حال حاضر عضو ناظر این سازمان است. یکی از صنایع دستی مهمی که بدین منظور صنایع دستی کرمانی باید مورد مطالعه قرار گیرد صنعت فرش دستبافت است.
فرش دستباف بر خلاف فرشهای ماشینی از محصولات طبیعی و کرک و ابریشمهای غیرمصنوعی تهیه شده است. الیاف طبیعی صنایع دستی کرمانی فرش دستباف برای سلامتی انسان ضرری ندارد. ثانیا این الیاف مقاومت و ثبات رنگ بالایی دارند. فرشهای دستباف درصدی کم یا زیاد از صنایع دستی کرمانی ابریشم طبیعی را دارند. ابریشم طبیعی باعث می شود ماندگاری و ظرافت هر دو در کنار هم در یک محصول وجود داشته باشد. تک تک گرههای فرش دستباف صنایع دستی کرمانی ایرانی در هر خطهای از ایران و با هر سبکی بافته شده باشد مقاومت بالایی دارد. فرشهای دستباف با گذشت زمان ارزشمندتر میشوند.
فرش دستباف ریشه در خاک ایران دارد و جغرافیای ایران را فرا گرفته است. هر کدام از انواع طرحهای صنایع دستی کرمانی فرش دستباف در گوشهای از جهان طرفدان خاصی را پیدا کرده است. تولید فرش دستباف یکی از مشاغل سنتی ن خانهدار ایرانی بوده است. این بافتههای زیبا حالا به صورت زیباتر و مهندسی شده تولید میشوند. و همراه با طرحهای جدید فرش دستباف ارائه میگردند.
شرکت فرش ایران، طرحهای فرش ایران را به 20 گروه اصلی تقسیم کرده است: آثار باستانی وصنایع دستی کرمانی ابنیه اسلامی، شاهعباسی، اسلیمی، اقتباسی، افشان، واگیرهای (بندی)، بتهای (بته جقه)، درختی، ترکمن، شکارگاهی، گل فرنگ، قابی (خشتی)، گلدانی، ماهی درهم، محرابی، محرمات، هندسی، ایلی و صنایع دستی کرمانی عشایری، تلفیقی و طرحهای معاصر
کهنترین نمونه نقش قالی صنایع دستی کرمانی را دانشمندان آشورشناس در نقشهای برجستهٔ کاخ نینوا” یافته اند که گل و حاشیه آن تقلیدی از گلدوزیهای بابل به نظر میرسد. تاریخ این نقشها را سده هفتم پیش از میلاد میدانند. بهترین نمونه این نقش متعلق به خورسآباد در موزه لوور صنایع دستی کرمانی نگهداری میشود.
طراحان اصیل صنایع دستی کرمانی
هدف طراحان ایرانی ایجاد لذت بوسیله قرینهسازی و زیبایی است.صنایع دستی کرمانی آنها یا طرحها را از صنایع دستی کرمانی زندگی واقعی (طبیعت) الهام گرفتهاند یا از منابع خارجی استفاده نمودهاند. در هر یک از این دو حالت باید ارتباط داشتن این اشکال و نقوش را با افکار صوفیانه و عارفانه با احتیاط ذکر کرد. چه بسا این اشکال، شکلهای ساده شده صنایع دستی کرمانی حیوانات، گیاهان و پرندگان باشد که با گذشت زمان تغییر یافتهاند. آنچه مسلم است زن قالیباف صنایع دستی کرمانی وقتی پشت دار نشسته، بیشتر از آنچه دیده الهام گرفته میاندیشد.
جنبه های زیبا شناختی صنایع دستی کرمانی در بین اقوام ایرانی
دستی ,کرمانی ,فرش ,دستباف ,صنایع ,فرشهای ,دستی کرمانی ,صنایع دستی ,فرش دستباف ,کرمانی فرش ,ایران را
درباره این سایت